Tuesday, May 7, 2013

Pengorbananmu Dalam Diam

Bismillahirrahmanirrahim..
"Ya Allah Ya tuhanku..Engkau Lindungilah Ayahku..berikanlah beliau kekuatan dalam menghadapi segala ujian dariMU. Kurniakanlah kesejahteraan hidup buatnya. Ampunkanlah segala dosa-dosa beliau. Lindungilah seluruh ahli keluargaku". Amin.

Pengorbanan seorang ayah tidak ternilai..kasihnya dalam diam. 
Beliau tidak pernah sesekali merungut dan tidak pernah melepaskan keluhan. Lenanya masih tidak lepas dari mengingati anak-anak walaupun anak sudah besar meningkat dewasa. Dan diwaktu kecil kita..ayah teman bermain..apabila pertama kali kita melangkah kaki ke sekolah.. ayah tersenyum tanda bersyukur kerana anaknya semakin besar. dan apabila kita mula melangkah ke universiti..ayah bangga dengan kita serta tidak lepas dari berfikir adakah kursus yg kita pelajari itu sesuai ke tak dgn kita..dan sehinggalah kita berjaya mendapat segulung ijazah.. kita dewasa, kita sudah berumah tangga sekalipun..ayah dan ibu tidak pernah berehat dari memikirkan apa yang terbaik buat kita. hargailah beliau.

wahai yang bergelar anak..cuba selami hati ayah..fahami beliau. betapa penatnya beliau melayan kerenah kita tika kita kecil sampailah sekarang. Genggamlah tangan beliau..renung pada tangannya..kini sudah terlihat garis-garis tua yang kian kelihatan..tangan yang gusar dan kasar yang memerah keringat untuk mencari rezeki untuk anak-anak. Jika tidak begitu..cuba lihat dan renunglah dengan mata hati..rambutnya yang kian tampak keputihan dipenuhi uban dimakan masa ataupun semakin licin kepalanya kerana kuat berfikir. semua itu hanyalah kerana anak. Demi mencari kesenangan untuk anak-anak. 

~
"AYAH benar-benar gembira bila berjaya membantumu tapi ia sukar meminta bantuan...
AYAH mungkin tidak tahu jawaban segala sesuatu, tapi ia membantu kamu mencarinya...


AYAH berasa dihargai ketika dia melihatmu melakukan sesuatu persis seperti caranya….

AYAH lebih bangga dengan prestasimu, daripada prestasinya sendiri…

AYAH hanya akan bersalam denganmu ketika pertama kali kamu meningalkan rumah, keranana kalau dia sampai memelukmu mungkin ia tidak akan melepaskannya.


AYAH akan melupakan apa yang ia inginkan, untuk memenuhi apa yang kamu inginkan…

AYAH tidak cuba menjadi yang terbaik, tapi dia hanya cuba melakukan yang terbaik…untukmu!

Dan terpenting adalah… AYAH tidak pernah menghalangimu untuk mencintai Tuhan, bahkan dia akan membentangkan seribu jalan agar kau dapat menggapai cintaNya, kerana diapun mencintaimu karenaNya." 

by Dato' Prof. Ir. Dr. Sahol Hamid Abu Bakar ~


To king of my heart..ABAH
Alhamdulillah..ku masih adamu..
ku renung jauh ke matamu..disitu aku mendapat sinar cahaya dan kekuatan dikala diri ini tersungkur dan tak mampu menghadapi dugaan hidup. Abah hadir dalam diri ini sebagai sumber kekuatan. Nasihatmu yang selalu mengingatkan aku akan Maha Pencipta. "banyak-banyak berselawat..baca Al-Quran..supaya hati menjadi tenang, jgn nak menangis tak tentu arah. Ada Allah disisi kita"
Abah..walaupun banyak perbuatanku yg mengguris hatimu..dirimu masih lagi tersenyum..Pada wajahmu yang ceria..aku tahu terselit perasaan sedih. Rindu terhadapmu amat mendera diri ini. walaupun sayangmu tak terucap..namun ku tahu sayang mu terukir dengan perbuatan, pengorbanan dan bantuanmu dikala aku kesusahan..Abah, i love u..


P/s: wahai sahabat2 sekalian..sama2lah kita berusaha menjaga hati dan perasaan ibu dan ayah. jangan pernah melukakan hati dan perasaan beliau. Dalam doa setiap kali usainya solat..paling sikit..selitlah sebaris doa buat beliau. kasih ayah dan ibu tidak terbalas.. fahami beliau disaat ini kerana sekarang kita sudah mampu berfikir.. Sucinya cinta buat ayah dan ibu.

Tutup mata buat seketika..biarkan hati dan jiwa berjalan pulang ke rumah..melangkahlah kita masuk ke dalam rumah..berjalan mencari bilik ibu ayah..dan lihat adakah pada waktu ini beliau sedang dibuai mimpi? ataupun masih meletakkan tangan ke dahi sedang mengingati kita dan segunung kerisauan beliau buat kita..Sekiranya beliau dalam lena..lena beliau itu dalam ketenangan atau tidak..renung pada wajah beliau..tataplah wajah beliau ketika tidur..hanyatilah setiap nafas dengkuran beliau..disitu kita dapat tahu..beliau kepenatan..beliau kerisauan..Lenanya tidak pernah lepas dari memikirkan  anak-anak....
Hargailah beliau!

Bismillahirrahmanirrahim..
"Ya Allah..berikanlah kami hidayahMU..Kurniakan kami ketenangan hati, kekuatan akal yang mampu berfikir apakah yang baik dan buruk. Agar kami mampu menjaga hati kedua ibu bapa kami. jauhila kami dari melemparkan kata-kata yang bisa mengguris hati beliau dan perbuatan yang mengecewakan beliau..Ya Allah..jadikanlah kami seorang anak yang soleh dan solehah buat kedua ibu dan ayah agar ia menjadi penawar di akhirat kelak." Amin..

~ Sama-samalah kita~ (^_^)


0 comments: