Sunday, December 29, 2013

Bersabar Kepastian akan Muncul

Janji Allah...Jodoh di Luh Mahfuz.




" Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu ; Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui . ” ( Surah Al-Baqarah : 216 )



Saya manusia! lemah dan sering tenggelam dalam angan yang tak pasti. Sungguh hidup ini penuh misteri. Penuh dengan persoalan..kadangkala hadirnya jawapan tanpa kepastian. Tanpa sedar perasaan ini hadir, ada insan itu dihati.
Saya manusia..yang kalah dengan perasaan. Cinta ini berbisa. bisa yang sendiri cari. Aku tak mengerti. aku sendiri tidak pernah faham dengan perasaan ini. Apa? Kenapa? itulah persoalan yang muncul dalam hidup apabila hati diketuk oleh cinta manusia. Yang pastinya tidak jelas. Hanya Allah yang tahu kebenaran dan hakikatnya. Adakah dia jodoh saya? Seringkali buat tak tahu..hanya Allah tempat mengadu. Ya! hidup dengan penuh cita-cita tanpa memikirkan soal jodoh dengan mengejar kejayaan. Alam itu. Alam itu! Kata-kata lancar mengeluarkan kata penafian, wal hal hati tak dapat menipu. Perasaan ini adalah anugerah..anugerah yang mesti dikawal dengan iman dan akal agar kemanisannya dicapai pada hari dan masa yang sepatutnya, pada status yang halal. Masa itu akan tiba. Doa pengubat hati. Ya Allah, jika masanya masih jauh, tetapkanlah hati ini..peliharalah perasaan ini supaya maharnya agung tanpa kotoran hitam dosa. T_T


P/S : Manusia..dengan fitrah berkasih sayang. Cinta itu lumrah. Dari jauh..saya doakan awak bahagia yang sentiasa dibawah lindunganNya dan semoga perjalanan hidup awak berpaksikan keimanan kepadaNya.

Untuk diri saya, awak dan semua :)
"Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh Yang Maha Esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Istikarah jalan terbaik! setelah usaha, barulah berserah sepenuhnya kepada Allah. Nikmat di dunia hanyalah sementara, nikmat akhirat adalah kekal selamanya~"




0 comments: